søndag, november 08, 2009

Temperatur

Dette var et af de punkter jeg havde absolut mindst styr på ifm. konkurrencen. Jeg har jo en HX-maskine og havde ikke fået det scace device jeg havde lånt til at du. Så jeg skød fuldstændigt i blinde - og skød ved siden af. De dygtige dommere smagte sig hurtigt frem til at jeg bryggede ved en alt for høj temperatur hvilket gav en noget flad smag.

Så derfor anskaffede jeg mig et Erics-device der måler temperaturen på vandet lige før den når bryghovedet. Jeg har altid benyttet mig af flush'n'wait metoden. Dvs. jeg har flushet maskinen ned i temperatur og derefter forberedt kaffen, og derefter brygget. Dette fortsatte jeg med efter jeg installerede mit Erics device. Jeg måtte dog konstatere at jeg synes at temperaturen svingede for meget under shottet så belusttede mig for at prøve en anden teknik.

Så nu benytter jeg flush'n'go. Jeg gør det på den måde at jeg flusher ned til lige under 100g; imens jeg fylder filtret 2/3 fyldt. Når temperaturen når ned til 100g slukker jeg for vandet, og fylder den sidste trediedel kaffe i filtret. Herefter starter jeg vandet igen samtidig med at jeg fordeler kaffen og tamper. Når så temperaturen viser f.eks. 94 cutter jeg/smækker filtret i/brygger med det samme. Dette har givet en hel del mere stabil temperatur under brygningen. Men endnu bedre, så har jeg oplevet en mærkbar bedre smag synes jeg selv.

Ingen kommentarer: